How do I listen

01/12/2021
Rara Avis
Donemus
Producer: Tineke de Jong

Tineke de Jong: viool
Jodi Gilbert: zang, spoken word, teksten
Albert van Veenendaal: piano, prepared piano

Like the name implies, a rare and wonderfully strange world of transparent sounds and universally poetic texts that fly like a bird through the soundscape. A virtuosic pianist who loves the simplicity of the struck chord and the sustaining note, but does not shy away from a driving rhythmic pulse. A classically trained violinist with the skill and the pure sound that the training gives, venturing in a world of the open sounds and feelings of improvisation; the sensitive response from moment to moment, and a vocalist who is known for imaginative expressive acrobatics as well as pure melodic association with the ability to express through sound and text. This is a newly formed trio, it is a colorful tribute to the potential to move and touch the listener through melody, through harmony, through text and especially through the subtle interplay of NOW.

Recensie van Holly Moors in Moors Magazine:

Rara Avis is een opmerkelijk trio, dat bestaat uit zangeres Jodi Gilbert, violiste Tineke de Jong en pianist Albert van Veenendaal, die we al langer kennen omdat hij graag op geprepareerde piano’s speelt, soms samen met percussionist Alan “Gunga” Purves (luister maar eens naar het hilarische Two Al’s) – als van Veenendaal meedoet spits ik mijn oren, want dan gebeurt er meestal iets bijzonders.

How Do I Listen is een bijzonder album, niet alleen omdat de basis van dit volledig geïmproviseerde album uit teksten bestaat, maar ook omdat dit soort geïmproviseerde muziek maar zelden ook humoristisch is, en hier mag wel degelijk gelachen worden – van dit soort instant composing kan ik alleen maar heel blij worden.

Tineke de Jong is klassiek geschoold, maar is duidelijk niet bang voor het muzikale avontuur, en dat geldt zeker ook voor de ongebreidelde fantasierijke piano-uitstapjes van Van Veenendaal. Tel daar de krankzinnig acrobatische en vrije zang van Gilbert bij op en je begrijpt dat dit trio, dat tot nu toe vanuit een mix van gecomponeerde muziek en improvisatie speelde zich zeker genoeg voelde om volledig vanuit improvisatie te gaan werken. Spannender, maar het levert geweldige stukken op.

De poëtische teksten van onder meer de veertiende–eeuwse Soefi-dichter Hafez, F. Scott Fitzgerald, Yosa Buson (achttiende eeuw) worden aangevuld met krantenkoppen en teksten van Jodi Gilbert, en op een merkwaardige manier komen die allemaal nog beter tot hun recht binnen dat geïmproviseerde kamermuziek-trio. Verbluffend, maar heerlijk. Feel-good avant-garde!

X