Pers

Van Veenendaal doet je geloven dat een geprepareerde piano à la John Cage in eerste instantie is ontworpen voor jazz
(Remco Takken, freelance journalist)

Pianist Albert van Veenendaal ging uit zijn dak op de piano alsof er donder en bliksem door het Bimhuis ging
(Jazzpodium)

Van Veenendaal bevindt zich in een stijl met visie. Een man met een eigen geluid: dwars, persoonlijk en herkenbaar
(De Twentsche courant)

Pianist Albert van Veenendaal laveert […] op een prikkelende manier tussen intelligente abstractie en melodieuze lyriek.
(de Volkskrant)

Albert van Veenendaal is een meester in het maken van ritmische figuren
(het Parool)

Mede dankzij de muzikale klasse van de toetsenist zijn elementen toegevoegd die op bijna mystieke gronden de aandacht vast weten te houden
(Utrechts Nieuwsblad)

Vakmanschap, bliksemsnelle wendingen en compositorische grappen houden dit gevaarlijke spel met stijlen en genres overtuigend op een manier die aan het werk van Frank Zappa en Carla Bley herinnert
(de Volkskrant)

Prikkelend, stimulerend en technisch voortreffelijk musiceren
(Arnhemse Courant)

“Dit is een fascinerende monoloog. Via de geprepareerde piano worden verbluffende klanken en klankcombinaties gegenereerd en gecombineerd. Lyrische thema’s, Afrikaans of zelfs Balinees aandoende, bezwerende ritmes, repetitieve mechanistisch klinkende flarden worden briljant en evenwichtig uitgesponnen. Van Veenendaal maakt zijn ziel zichtbaar in deze muziek, die verrast, boeit, schittert als een diamant.”
(Marc van de Walle, Jazzmozaik)

Interviews

Op kwadratuur een uitgebreid interview dat Sven Claeys had met Albert van Veenendaal over zijn laatste CD Minimal Damage(geheel gewijd is aan de geprepareerde piano) en over zijn gehele muzikale carrière: “muziek vanuit samenwerking, niet vanuit controverse”

 

Albert-van-Veenendaal-5-Foto-Gemma-van-der-Heyden-JazzNu.com_-750x501
Albert-van-Veenendaal-6-Foto-Gemma-van-der-Heyden-JazzNu.com_-684x1024
Calefax-Pan2017-126
X