BIO

Albert van Veenendaal (Nederland, 1956) 

Het werk van Albert van Veenendaal is niet in éen hokje te plaatsen. Na zijn pianostudie aan het conservatorium van Amsterdam werkte hij in het theater met artiesten als Willem Nijholt en Leoni Jansen, ook reisde hij met eigen projecten of als side man langs de Nederlandse Jazz podia. Met eigen formaties won hij de Meervaart Jazz Competitie (De Duo met Dick de Graaf) en de Dutch Jazz Competition (On The Line, met Oene van Geel en Timucin Sahin), hij speelde op podia als het North Sea Jazz Festival, Bimhuis, Tivoli etc. In 2001 richtte hij ‘Travelling Light’ op, een platform dat pianisten de gelegenheid geeft met elkaar samen te spelen. Met dit project trad hij op met o.m. Cor Fuhler, Jozef Dumoulin, Sylvie Courvoisier, Niko Langenhuysen, Rob van den Broek

Albert omschrijft zichzelf wel als ‘beeldend musicus’, vanwege het epische en filmische karakter van zijn muziek. Improvisatie en compositie gaan hand in hand en lopen naadloos in elkaar over. Vanuit een open benadering en interactie met zijn mede musici creëert hij muzikale bouwwerken waarin zijn eigen stijl direct te herkennen is. Zijn muziek draagt een verhaal is veelal visueel geïnspireerd. Daarom werkt hij ook graag met beeldend kunstenaars en filmmakers. Recentelijk leverde hij sound design en muziek voor de filmische installatie BIAK van Monique Verhoeckx. Voor de film Flat Earth (ook van Verhoeckx) schreef hij de score en verzorgde hij het sound design (samen met Erik Langhout), wat hem een gouden kalf nominatie opleverde.

Daarnaast is Albert een bevlogen docent. Sinds 2012 is hij als docent piano, maakprocessen en artistieke ontwikkeling verbonden aan de HKU, Utrechts Conservatorium. Het opleiden van jonge kunstenaars en daarmee ‘het stokje doorgeven’ ervaart hij als een essentieel deel van zijn bestaan als kunstenaar.

Albert heeft intensief samengewerkt met componist en gitarist(v) Corrie van Binsbergen in een groot aantal van haar projecten, zoals literaire concerten (met Toon Tellegen, Ramsey Nasr, Remco Campert, A.L. Snijders, P.F. Thomése e.v.a.) en diverse jazz ensembles. Ook componeerde hij – o.m. ondersteund door een tweejarig stipendium van het Fonds Podiumkunsten- voor zowel (hedendaags) klassieke ensembles (Calefax, Amstel Quartet, Miriam Overlach, Tatiana Koleva, Laurens de Boer, Marcel Worms e.v.a.) als voor genre overschrijdende projecten.

Met grote passie onderzoekt hij extended techniques voor de piano. Dit resulteerde o.m. in zijn solo CD ‘Minimal Damage en optredens voor het TV programma Vrije Geluiden en het VPRO Jazzlive weekend. Een nieuw album met muziek voor geprepareerde piano verschijnt in 2024 onder de titel Songs from the Secret House. In 2023 ontwikkelde hij het project ‘het Oog in de Naald’ dat met kritische blik op poëtische wijze kijkt naar de uitdagingen van deze tijd. Van dit project is in 2023 een album verschenen. In dit project werkt hij samen met nieuwe makers. Hij hecht er waarde zijn zijn expertise te delen, ook op de podia.

Albert denkt niet in hokjes of stijlen en werkt graag samen met kunstenaars uit andere disciplines zoals film, dans, beeldende kunst. Dit resulteerde in een aantal interessante projecten met hedendaagse kunstenaars en dansers (o.m Marc Bijl, Monique Besten, Sjaak Rood en Neel Verdoorn). In 2023 richtte hij het label Minimal Damage Recordings op. Een onafhankelijk label voor muziek die niet in hokjes te plaatsen is. In het najaar verschijnt het album Interlocking waarop pianist Laurens de Boer speelt (met) composities van Albert.

Een nieuw project Secret House met Mees Siderius (drs), Yonga Sun (modulaire synth) en Mieke van Dam (theremin) is in ontwikkeling, evenals een Duo project met de talentvolle schrijver/improvisator/ spoken word artiest Madelief Lammers. Op dit moment werkt Albert intensief samen met Steven Kamperman in diens project Maison Moderne. Ook staat er een nieuw duo album met bassist Meinrad Kneer op de rol, dat zal verschijnen op Evil Rabbit Records.

 

DUET met Oene van Geel in Bimhuis, Amsterdam. Klik HIER
ETUDE for Prepared Piano in Splendor, Amsterdam. Klik HIER
TATIANA KOLEVA speelt Every Step a Dream. Klik HIER
THE BLUEBIRD FLEW, live in Splendor (Bora Kim, Oene van Geel) Klik HIER
HET OOG IN DE NAALD – Ijzerstaven. Klik HIER
MONEY FOR YOUR WHALE (impression) with Robert van Heumen. Klik HIER

“Ik vind het belangrijk om te musiceren zonder van te voren vastgelegde ideeën over hoe de muziek zou moeten klinken. De muziek moet ontstaan op de plek waar je speelt, niet alleen wanneer je improviseert, ook geschreven materiaal wil ik zo laten klinken. Bij wat ik ‘beeldende muziek’ noem, gaat het om gedrevenheid, risico, vakmanschap en niet te vergeten de persoonlijkheid van de musicus. Het steeds weer met een onbeschreven blad beginnen en me overgeven aan de poging blijft me mateloos boeien”.

“Als ik de naam Albert van Veenendaal ergens zie staan ga ik altijd recht overeind zitten, want deze “pianist extraordinaire” staat garant voor muzikaal avontuur, in welke bezetting hij ook speelt, hij voegt altijd iets toe en maakt het altijd net even spannender en vooral ook leuker (Moors Magazine).”

Albert-van-Veenendaal-6-Foto-Gemma-van-der-Heyden-JazzNu.com_-684x1024

Foto:© Gemma van der Heyden

Albert van Veenendaal werkt(e) met: Han Bennink, Monique Besten, Corrie van Binsbergen, Marc Bijl, Jasper Blom, Cameron Brown, Joost Buis, Miguel Boelens, Manu Codjia, Calefax, Remco Campert, Sylvie Courvoisier, Tobias Delius, Matthieu Donarier, Arnold Dooyeweerd, Jozef Dumoulin, Martin van Duynhoven, Mete Erker, Frans Ehlhart, Oene van Geel, Jodi Gilbert, Dick de Graaf, Wilbert de Joode, Robert van Heumen, Hans Hasebos, Wiek Hijmans, Tineke de Jong, Steven Kamperman, Tobias Klein, Morris Kliphuis, Meinrad Kneer, Kees van Kooten, Niko Langenhuysen, Bart Maris, Claron McFadden, Esmée Olthuis, Josse de Pauw, Felicity Provan, Alan Purves, Yonga Sun, A.L. Snijders, Dirk Tanghe, Toon Tellegen, P.F. Thomése, Nikos Tsilogiannis, Michael Vatcher, Dimitri Verhulst, Wu Wei, Paul Weiling, Xu Fengxia e.v.a.

[/vc_row

X