Olthuis & van Veenendaal

Olthuis & van Veenendaal spelen eigen composities die zich kenmerken door krachtige melodieën, subtiliteit, stuwende grooves, improvisatie en veel energie. Het duo onderzoekt de mogelijkheden van klank en samenspel zonder te vervallen in clichés. Deze kleine band met een groot geluid durft het aan een eigen positie in te nemen tussen hedendaagse gecomponeerde- en improvisatiemuziek in.

Hun eerste CD This is to Say werd door pers en publiek lovend ontvangen. Glasheldere muzikale bouwwerken met veel ruimte voor intuïtie en improvisatie. Hun tweede CD Stripes & Spikes & Strikes is een gepassioneerd statement in een tijd die steeds meer naar vervlakking neigt.

“De musici manoeuvreren knap tussen genoteerde en geïmproviseerde bestanddelen. Muziek van een kwalitatief dermate niveau dat ze in uitgeschreven vorm niet zouden misstaan in het repertoire van de “klassieke saxofonist”. (Ton Ouwehand/ De Twentsche Courant ****)

“De duetten klinken urgent. In zeventien korte -tot zeer korte- stukken gaan compositie en improvisatie voorbeeldig in elkaar over.” (Rudie Kagie/ Vrij Nederland ****)

Olthuis & van Veenendaal & The Mysterie of Guests

In deze serie concerten in het Bethaniënklooster in Amsterdam ontmoetten Olhuis & van Veenendaal koplopers uit de hedendaagse jazz- en impro. Het mysterie is: hoe zal de gast de kleur van het ensemble veranderen? De gasten zijn het ras-improvisatoren, musici die een eigen visie en geluid meebrengen: Wilbert de Joode, Greetje Bijma, Joost Buis, Corrie van Binsbergen, Kristina Fuchs, Felicity Provan, Wiek Hijmans, Paul Pallesen, Oene van Geel, Jodi Gilbert, Alan Purves, Ernst Reyseger, Han Bennink

English:

This duo explores the space between composed and improvised music. One of the main characteristics of their cooperation is giving each other space and inspiration to do whatever the music needs. The improvisations are based on sounds and little ideas as well as on longer compositions. These compositions are exclusively written by themselves: crystal clear constructions with endless space for improvisation and intuition. Their debut CD ‘This Is To Say’ is a true example of craftsmanship and a fresh approach towards the art of duo playing. Their second CD ‘Stripes & Spikes & Strikes’ was released in March 2005.

About their music

Spontaneous duets are the real gems in jazz discographies. And it’s easy to see why: arrange a meeting of two distinct and adventurous improvisers, and you’ll be sure that something magical happens. And that’s exactly what occurred when saxophonist Esm�e Olthuis and pianist Albert van Veenendaal crossed swords. Having them play together brings out their best: along the lines of Van Veenendaal’s rhythmic genius, Olthuis’ free-winging alto style is truly taking off.

According to Olthuis and Van Veenendaal, it’s still the improv that makes the compositions come out so cool sounding. Van Veenendaal is definitely the note-true interpreter of his own written notes. Listening to From Tokyo To France or Second Thoughts makes it all clear: this kind of stuff can’t be ‘just’ improvised in any way. But a composing pianoplayer like Van Veenendaal pulls it off creatively. The written material is designed for his own hands, and this gives Van Veenendaal the opportunity to take the improvisation to a higher, even more personal level.

As far as Olthuis’ compositions go: they consist mainly of a structural form. “I just forward an idea, and it only gets the right color due to the musician’s involvement.” In this remark, Olthuis modestly leaves out her own contributions. But she proves to be the singing voice that brings out the ‘gestalt’ of this cd.

For contemporary improvisers ‘new music’ isn’t that exotic anymore.Van Veenendaal makes you believe that a prepared instrument a la John Cage was designed for a jazz swing in the first place!

Remco Takken, free lance music journalist and radio maker

X